Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eenden nest in tuin

• Carel

Even wat onduidelijkheden oplossen!!!!!

Eenden leggen eerst pas al hun eieren voordat ze erop gaan broeden, dit zorgt ervoor dat alle eieren tegelijk uitkomen!!!! Als een ei gelegt is, is het nog 1 a 2 weken vruchtbaar. Het moet dan wel gekoeld bewaard worden en iedere dag gekeerd worden!!! Als je een ei zelf uit wilt broeden heeft het helemaal geen nut om het in een doek te wikkelen en al helemaal niet onder een lamp te leggen!!!! Dan krijg je een gekookt ei! ;-)

Een ei kan je alleen maar zelf uitbroeden met een broedmachine, want bij het uitbroeden is ook de warmte, luchtvochtigheid, etc. van belang en het ei moet iedere dag gekeerd worden!!!!!

• corrine

Bedankt voor deze uitleg!! Ik schrok al van een aantal berichten, maar ja goed, niet iedereen weet hoe het in de eendenwereld er aan toe gaat, dus gewoon alle eieren laten liggen het komt vanzelf goed!

Bij ons zit elk jaar dezelfde eend te broeden. Aangezien ik zelf 2 eenden heb maakt ze gretig gebruik van alle faciliteiten: beschutting, genoeg voedsel en een prive vijver! Ze blijf meestal na het uitkomen van de eieren nog een week in onze tuin logeren en gaat dan richting de sloot.

Onze jongste eend Drikus is een tamme wilde eend en is nu 1½ jaar oud en heeft met de wilde eend gepaart. Hij is werkelijk waar straalverliefd op d'r en ligt de hele dag naast haar (mee te broeden). Hij wordt dus vader en ik ben benieuwd hoe dit er aan toe gaat als de kleintjes er zijn. Overigens heeft ie zo vaak gevochten (en gewonnen) met de woerd van het vrouwtje dat die zich niet meer durft te laten zien.

• Karin

Hier weer een berichtje uit den ham!

Het gaat nog steeds goed met broeden. Ze zit er trouw op. Ik zie alleen nooit een mannetje! Zielig? Ik heb eigenlijk geen idee. Meestal doen de mannetjes toch ook trouw mee met broeden? En moeten ze het vrouwtje niet voeren? Ik geef maar een beetje brood. Ze gaat nog steeds heel even van haar nest af. Even eten en d'r behoefte doen ofzo. Misschien zoekt ze het mannetje wel op.

Nou, ik denk nog een week voordat ze uitkomen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten Karin

• Carel

De mannetjes eenden bemoeien zich niet met het broeden. Ze bevruchten het vrouwtje en dan zijn ze meestal weer gevlogen. De vrouwtjes eend broed de eieren alleen uit, een mannetje broed nooit! Als de jongen uit zijn gekomen komt het mannetje ook niet in de buurt (enkele soorten uitgezonderd). De mannetjes eenden zijn in de broedtijd zeer agressief en ze hebben dan ook snel de neiging andere vrouwtjes eenden te verkrachten. Ook tegen jonge eendjes kunnen ze agressief worden!

• Karin

Bedankt Carel! Kijk daar steek ik nog eens iets van op.

• lin

Dachten wij iets unieks te hebben, blijkt half nederland een eendennest in de tuin te hebben! ;) Wel leuk om alle ervaringen te lezen en ik stel ook voor om elkaar een beetje op de hoogte te houden.

Onze situatie; Mijn buren hebben een weitje met wat eenden. We zijn net terug van een maand vakantie en ik zag dat buurman 1 eend (het mannetje volgens mij) apart heeft gezet. Waarom weet ik niet want ik begreep dat het paren al in de herfst gebeurt. Maargoed. Tussen de wei en onze tuin ligt nog een siertuin, alles omgeven met hekken van gaas. Een aantal dagen geleden zat opeens 1 van de eenden op ons hek. Waarschijnlijk heeft zij tijdens onze afwezigheid bedacht dat onze tuin lekker rustig was. Jammer voor haar zijn wij nu weer terug, inclusief onze hond die absoluut niet van vogels houdt!

Langer verhaal kort; het nest is ontdekt. De eend zit trouw op het nest en meestal in de middag gaat ze even buurten bij haar vriendinnen in het weitje. Ook gaat ze nog even over het hek naar haar lover. Erg grappig om te zien. En onze buren maar denken dat ze de eenden zo konden scheiden. Not! De intelligentie van lady-duck danig onderschat blijkbaar.

Nu even mijn vraag. Als de eieren uitgekomen zijn is er nergens een plekje in de buurt waar ze kunnen zwemmen. In het weitje kunnen de kleintjes niet komen, ook niet door het gaas. En al kon het; de ‘vijfer’ is een oude cementbak; hoog en niet eendekuiken geschikt. Is het noodzakelijk voor ons om iets voor de beestjes te creeërn zodat ze kunnen badderen?

Graag zou ik ook weten wat voor eend wij in de tuin hebben. Foto's van onze mum-to-be heb ik op mijn weblog staan; http://www.digilin.nl

Tot zover weer even. Leuk dit hoor… Vorig jaar veel vogelnestjes maar dit is leuker….

• corrine

Hoi de eend die in de tuin zit te broeden is een muskus eend. Lieve loopeenden, ze zijn vrij tam.

• Karin

Zo, daar was ik weer. We zijn nu een week verder. Ze zit al 24 dagen op het nest. Het zal nu wel niet meer zo lang duren. Ik heb de beheerder van het parkje achter ons huis gebeld. Hij is wezen kijken naar de eend en vond het erg komisch. Vorig jaar waren er twee nesten met kuikens bij het parkje. We hebben veel katten in de buurt die vraten al die kuikens op. Er is er geen een van over gebleven. Als de nieuwe kuikens uitkomen dan kan ik hem direct bellen en dan haalt hij ze op. Samen met moeder eend natuurlijk. Hij gaat ze dan achter gaas grootbrengen.

Even een vraagje. Als de eieren uitkomen/ uitgekomen zijn kun je dat dan zien aan eierdoppen die in de buurt liggen? Die zie ik nog niet, maar voor het geval dat. Blijven de jonkies onder moeders vleugels? Of gaan ze direct met moeder op stap en verlaten ze direct het nest? Komen de kuikens rond dezelfde dag uit? Of zit er tijd tussen?

Groeten, Karin

• Karin

Hoi Sleepy, zijn bij jou de eieren al uitgekomen? Was even nieuwsgierig.

groeten ,Karin