Dachten wij iets unieks te hebben, blijkt half nederland een eendennest in de tuin te hebben! Wel leuk om alle ervaringen te lezen en ik stel ook voor om elkaar een beetje op de hoogte te houden.
Onze situatie; Mijn buren hebben een weitje met wat eenden. We zijn net terug van een maand vakantie en ik zag dat buurman 1 eend (het mannetje volgens mij) apart heeft gezet. Waarom weet ik niet want ik begreep dat het paren al in de herfst gebeurt. Maargoed. Tussen de wei en onze tuin ligt nog een siertuin, alles omgeven met hekken van gaas. Een aantal dagen geleden zat opeens 1 van de eenden op ons hek. Waarschijnlijk heeft zij tijdens onze afwezigheid bedacht dat onze tuin lekker rustig was. Jammer voor haar zijn wij nu weer terug, inclusief onze hond die absoluut niet van vogels houdt!
Langer verhaal kort; het nest is ontdekt. De eend zit trouw op het nest en meestal in de middag gaat ze even buurten bij haar vriendinnen in het weitje. Ook gaat ze nog even over het hek naar haar lover. Erg grappig om te zien. En onze buren maar denken dat ze de eenden zo konden scheiden. Not! De intelligentie van lady-duck danig onderschat blijkbaar.
Nu even mijn vraag. Als de eieren uitgekomen zijn is er nergens een plekje in de buurt waar ze kunnen zwemmen. In het weitje kunnen de kleintjes niet komen, ook niet door het gaas. En al kon het; de ‘vijfer’ is een oude cementbak; hoog en niet eendekuiken geschikt. Is het noodzakelijk voor ons om iets voor de beestjes te creeërn zodat ze kunnen badderen?
Graag zou ik ook weten wat voor eend wij in de tuin hebben. Foto's van onze mum-to-be heb ik op mijn weblog staan; http://www.digilin.nl
Tot zover weer even. Leuk dit hoor… Vorig jaar veel vogelnestjes maar dit is leuker….