Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eenden nest in tuin

• Sleepy

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat er een eend aan het nestelen is in mijn tuin. Natuurlijk vind ik dat hardstikke leuk!! Ik ben alleen benieuwd hoe dat nu verder gaat en wellicht is er iemand hier die me dat kan vertellen. Er liggen nu twee eieren in het nest. Beide op een andere dag gelegd. Hoeveel eieren gaat ze nu leggen en hoe lang duurt het totdat ze uitkomen? En wat gebeurt er daarna? Verlaten ze gelijk het nest of blijven ze nog bij het nest?? En hoe kan ik ze eventueel beschermen tegen katten uit de buurt (die van mij blijven natuurlijk binnen nu, maar er zijn ook anderen in de tuinen) De tuin ligt aan een sloot en daar zitten altijd al veel eenden en het nest ligt ongeveer vijf meter van de sloot kant verwijderd.

Een ieder die mij wat wijzer kan maken in deze wel heeeeeeel leuke zaak, alvast bedankt!!

Groetjes… Sleepy

• caviastal tessel patrick

ze zullen 10 tot 15 eieren gaan leggen en inderdaad elke dag 1 ei na dat alle eirenzijn gelegdzal ze gaan broeden het zal 4 weken duren voordat ze uitgaan komen ( ik weet niet de exacte hoeveelheid dagen )

je kan ze moeilijk beschermen tegen katten en dergelijke het iss gewoon mazzel hebben dat er niets met ze gebeurt .

• Ali

Het klopt dat de eenden eerst alle eieren leggen, daarna gaan ze pas broeden. Dat duurt 28 dagen.

Je kunt de moeder en vadereend met hun jongen in een afgezet stukje grond zetten, maar dan wel met cm gaas, anders gaan de jonge eendjes er alsnog door heen. Het is dan handig om paaltjes te gebruiken, een paar cm boven de palen kun je dan een ijzerdraad spannen,dan kunnen de katten er niet goet overheen. Succes

=)

• Karin

Goh wat leuk om te lezen. Ik was op zoek naar de broedtijd van een eend. Wij hebben nl. ook een nest in de tuin. In een bloembak tegen ons huis aan! Tot nu toe zit de eend alleen ‘s nachts op het nest. ’s Morgens als ik weer terugkom van de kinderen naar school brengen is ze meestal gevlogen. Vanmorgen trouwens niet. Ze zit er nog steeds op. We vinden het wel spannend. Zijn heel benieuwd hoe het nu verder gaat. Ga zo nog even op zoek naar informatie over eenden.

Zullen we elkaar op de hoogte houden? Lijkt me leuk. Ik heb een foto gemaakt, maar daar kun je niks uit wijs worden. We wonen trouwens in Den Ham (ov).

groeten van Karin

• sjef van der Heijden

Bij ons in Velden wordt een eendenest gemaakt, lijkt het. Een eendepaar scharrelt door de hele tuin en bij de vijver is een ei gelegd. Vandaag is het ei weer verdwenen en zit het paar wat verderop en meer beschut in de buurt van een beek.

Wat ik mij afvraag is of ze inderdaad met de eieren die gelegd worden op stap gaan tot de juiste rustige plek gevonden is?

Sjef

• Carel

Dat ei is waarschijnlijk door een roofdier meegenomen of opgegeten. Als de eend een nest heeft gemaakt gaat deze pas tot broeden over en zal zich dan ook niet meer verplaatsen.

• M. Lamsma

Hallo, vanmiddag vonden we in onze tuin een eendennest met 1 ei er in. Omdat de moedereend er niet was, wij denken dat ze is geschrokken van de buren die (drastisch) aan het verbouwen zijn. We hebben het ei omwikkeld met doeken en proberen het nu warm te houden. Zou het uitkomen?? En kan het zijn dat de moeder nog in de buurt was om de leg af te maken???

Groetjes, Maeike uit Drachten

• Ali

Meestal gaa de moeder eend pas broeden als ze alle eieren heeft gelegd. Waarschijnlijk gaar ze nog een paar eieren leggen. Misschien kun je het ei dan weer terug leggen, want het hoef, als het het eerste ei is, de eerste dagen niet echt warm gehouden te worden.

Volgens mij kun je, als je het ei wilt uitbroeden het beter onder een warmte lamp leggen.

Succes!

• Karin

Even een update…

Nou, sinds een paar dagen zit de eend hele dagen op het nest! Ze is soms even weg, maar nooit langer dan een kwartier volgens mij. Ik leg regelmatig wat brood bij het nest . Is zo op dus ze zal wel honger hebben!

Het is een mooie bruine eend met een wit biesje rond haar hals. Volgens mij (ik ben echt een leek!!) is dat dan een gewone wilde eend. Wij hebben trouwens geen vijver in de tuin.

Achter ons huis, de eend moet dan wel eerst een grote parkeerplaats over, is een soort groene long in ons dorp. Daar lopen schapen, kippen en dus ook eenden. Lijkt me grappig als de kuikens straks achter haar aanlopen. Misschien moet ik maar een bord op de parkeerplaats zetten! Pas op! hahaha.

Nou, groeten maar weer!

• Arjen Tjepkema

Wij hebben ook een nest met 12 eieren tegen de gevel van het huis.

Het mannetje is al 7 dagen niet komen opdagen.

Ik geef haar nu maar ‘s-morgens en ’s-avonds een sneetje brood en 1 keer

per dag vers water, want ze komt zelf niet van het nest af.

Als de eieren uitkomen, is erbij ons geen sloot in de buurt, hoe kunnen

we dit oplossen, ze zelf naar een sloot brengen is nog geen probleem,

maar hoe vang je de moeder?

Wie weet hier een oplossing voor?