Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendeneieren

• wilma

Dag, wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen:

–leggen eenden ook onbevruchte eieren zoals kippen dat doen? Of betekent het feit dat we sinds enkele dagen eieren vinden in ons eendenhok dat we een paartje hebben? Hoe is te zien wie de woerd is en wie het vrouwtje? Ze zijn beide wit, één heeft een zwarte veeg op de kop, beide ook even groot en beide hebben sporen aan hun poten.

–is het waar dat eenden pas na een poosje hun eieren gaan uitbroeden ? Tot nog toe zit er nl geen eeind op, de eieren blijven koud liggen in hun kuiltje in de grond.

–kan ik zelf nog iets doen om het broedproces te bevorderen, bijv. nestmateriaal neerleggen?

–Hoe lang duurt de broedtijd?

Wilma

• Mieke

Dag Wilma,

Ik zal je vragen stuk voor stuk beantwoorden.

1. Leggen eenden ook onbevruchte eieren?

Ja. Net als bij kippen worden er door bepaalde rassen gewoon eieren doorgelegd. Lekker om te eten, als er geen woerd bij zit kun je er verder niks anders mee.

2. Hoe zie je bij witte eenden het verschil in woerd of eend?

Het meest in het oog komende verschil is de krul in de staart van de woerd. Een jaarling heeft 1 krul, een oudere woerd 2. Zie je dit niet dan is het naar alle waarschijnlijkheid een eend. Verder is een woerd vaak groter en wat grover, maar dat is niet een echt goede methode aangezien er verschil in grootte tussen rassen zit en er meerdere rassen een witte vorm hebben.

3. Wachten eenden met broeden tot ze een bepaald aantal eieren hebben?

Net als bij kippen en de meeste andere vogels wachten eenden met broeden tot ze het aantal eieren hebben wat de eend goed kan bebroeden. Het is dus niet erg dat de eieren koud in het nest liggen, als de eend gaat broeden komen hierdoor uiteindelijk alle eieren tegelijk uit. Overigens bebroeden alleen roofvogels de eieren meteen, vrijwel alle andere vogels wachten.

4. Wat kun je doen om het broeden te bevorderen?

Als je de eenden een goed hol geeft met bijvoorbeeld een omgekeerde plak gras erin heb je eigenlijk al aan alle voorwaarden voldaan. Als je nu gewoon een legnest hebt met stro erin is dit ook voldoende. Het dwingen van de eend zal niet lukken en het is dus een kwestie van afwachten tot de eend beslist of ze voldoende eieren heeft om te gaan broeden. Let op: sommige rassen zijn leggers en deze zullen minder geneigd zijn te broeden.

5. Hoe lang is de broedduur?

Bij gewone eenden 28 dagen, bij muskuseenden 35.

• wilma

Dàg Mieke,

heel hartelijk dank voor al je antwoorden!

Inmiddels ben ik er ook al via een ander kanaal achter gekomen dat wij dus 2 vrouwtjes hebben, met onbevruchte eieren. Dus we hebben ze geraapt en gegeten/weggegeven als heel speciaal kadootje…. Er zit een enorme en bijzonder smaakvolle dooier in.

Maar een vraag die mij toch nog bezighoudt: vrouwtjeseenden leggen dus onbevruchte eieren. Is dat een degeneratieverschijnsel, of is dat al tijden lang bij meerde vogelsoorten zo? (ik heb altijd gedacht dat kippen dat doen omdat ze aldus gefokt zijn). Ik vind het nl. een beetjes zielig: onze eenden maken met hun bekjes ronde gaten in de drassige grond van het hok (m.i. om een nest te maken), maar er kan helemaal geen sprake zijn van een nest, want de eieren zijn niet bevrucht……

Dàg,

wilma