Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verdwaald eendje

• mieke

Heb na 1 nacht geprobeerd verdwaalde kuiken bij moeder terug te plaatsen, die vervolgens kuiken bij de nek pakte en onder water duwde. Is het nog een keer te proberen om kuiken na 5 dagen bij haar moeder te plaatsen of wordt het niet meer geaccepteerd ?

Welk voer naast brood, sla en gekruimeld ei heeft een jong kuiken nog meer nodig?

Hoe krijgt een kuiken z'n natuurlijke vetlaag op zijn veren?Kuiken is steeds door en door nat als het heeft gezwommen?

Het kuiken rilt nogal vaak als het in het water is. Moet je het kuiken regelmatig warm houden of gewoon een tijd in het water laten om aan watertemp. te wennen?

wanneer is de tijd om het kuiken terug in de natuur te plaatsen?

Dank voor antwoorden

• Astrid

Hallo Mieke,

Ik denk niet dat je het eendje nog terug kan plaatsen. Ik heb zelf jonge eendjes gehad. De moeder kwam ze brengen en vertrok toen weer. Dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Van de 12 eendje leven er nog 11 (ze zijn nu bijna volwassen). En moeder een kwam ze in februari brengen dus erg koud. Ik heb ze warm gehouden door er lamp boven te hangen.(Ze zaten bij mij wel buiten hoor!) Een reflectielamp die naar beneden straalt. Het eten bestond uit gekookt ei met beschuit, broodkruimels maar ook een pluimveekorrel, oja en kroos uit de sloot. De pluimveekorrel was vrij grof en heb ik zelf nog wat fijner gemaakt.

Zwemmen konden ze niet… geen vetlaag. Maar na heel veel geduld kregen ze veren en hebben ze zelf ontdekt hoe ze dat moesten invetten. We hebben een grote vijver en ze hebben nu erg veel pret. Ze zijn nu zo snel in het water dat ze de ganzen pesten en heel hard wegzwemmen.

Het kuikentje kan pas terug in de natuur als het veren heeft, waarschijnlijk vertrekt het zelf wanneer het kuikentje vindt dat het tijd is.

Succes ermee!

• saskia

het kan geen kwaad het kuikentje de eerste weken alleen drinkwater te geven. In de bakjes, die niet te diep zijn, kan het kuikentje spelenderwijs, het vetkliertje langzaam op gang laten komen. dit heeft tijd nodig. ververs deze bakjes wel regelmatig. doe ook wat kroos in een platte bak.

• mieke

Dag Saskia

Hartelijk dank voor je nuttige informatie, heb daar veel aan. Het kuiken begint goed te groeien. Het enige nadeel is dat het liever binnen dan buiten zit. Ga nu proberen dit langzaam af te bouwen zodat het wat meer aan de buiten temperatuur kan wennen.

groet

MiekeAstrid schreef:

>

> Hallo Mieke,

>

> Ik denk niet dat je het eendje nog terug kan plaatsen. Ik heb

> zelf jonge eendjes gehad. De moeder kwam ze brengen en

> vertrok toen weer. Dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan.

> Van de 12 eendje leven er nog 11 (ze zijn nu bijna

> volwassen). En moeder een kwam ze in februari brengen dus erg

> koud. Ik heb ze warm gehouden door er lamp boven te

> hangen.(Ze zaten bij mij wel buiten hoor!) Een reflectielamp

> die naar beneden straalt. Het eten bestond uit gekookt ei met

> beschuit, broodkruimels maar ook een pluimveekorrel, oja en

> kroos uit de sloot. De pluimveekorrel was vrij grof en heb ik

> zelf nog wat fijner gemaakt.

> Zwemmen konden ze niet… geen vetlaag. Maar na heel veel

> geduld kregen ze veren en hebben ze zelf ontdekt hoe ze dat

> moesten invetten. We hebben een grote vijver en ze hebben nu

> erg veel pret. Ze zijn nu zo snel in het water dat ze de

> ganzen pesten en heel hard wegzwemmen.

> Het kuikentje kan pas terug in de natuur als het veren heeft,

> waarschijnlijk vertrekt het zelf wanneer het kuikentje vindt

> dat het tijd is.

>

> Succes ermee!

• Antoinette

Weet je dat sommige eendenmoeders hun jongen zelf verstoten? Wij hebben er nu ook zo één en ze krijgt vlerkjes en veren, maar haar vlerken staan naar buiten, dit is niet normaal, morgen ff naar de dierenarts, misschien dat ze daarom verstoten is.