Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

een jong eendje voor me deur

• alicia

hoi ik ben een meisje van 13 jaar en ik het een heel jong eendje voor me deur gevonden en ik heb hem maar mee naar binen genomen en ik weer niet hou ik z'n beest moet opvoeden wat moet ik geven aan een eendje ik heb al brood en een bakje water om te wassen en te zwemmen en het gaat heel goed en ze heb vandaag nog door het hele huis gerend en ze voeld zich heel veilig al ze bij me is is dat een goed teken dat ze blijv leve?????help me plaess op dit aders acastein@zonnet.nl

• saskia

Als pleegmoeder moet je het kuiken enklele keren per dag helpen bij het voeren, in de natuur doen ze namelijk hun moeder na en in dit geval is hij er niet dus zul jij een voorbeeld moeten geven en hem leren eten.

met enkele beschuiten neem je plaats bij het kuiken. Strooi wat beschuitkruimels of mierenpoppen op het lichaampje. Het beestje zal er van pikken. Ze krijgt vanzelf door dat het lekker smaakt. is dit allemaal gelukt dan probeer je wat in een laag schaaltje te strooien en kijk of ze er van eet. als het lukt is het begin gemaakt.

een kuiken eet alleen als het beestje het lekker warm heeft. zorg dus voor een goede warme plek waar het zich kan terugtrekken en slapen. het kuiken moet eten en alleen warmte kan het daartoe zetten. drinkwater moet niet lager zijn dan 14 graden. verder geef je het kuiken gebroken graan.eendenkroos is ook erg belangrijk voer voor eenden, het bevat namenlijk kevertjes, watervlooien en andere diertjes. eendenkroos is het beste maar als je er niet aan kunt komen kun je ook een fijngehakte gekookt ei met gesneden sla geven.

ook kun je speciaal voer kopen voor na de eerste 15 weken. vraag naar Duck 3 forme en omdat het diertje mischien zwak is kun je speciale vitaminen voor in het drinkwater kopen.

verder kun je gewoon doorgaan met brood, sla, spinazie etc. geven. eenden kunnen met de avondkost mee-eten, maar houd er rekening mee dat dit in de ontlasting terug te merken is.