Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendenei????

• carla

Hoi,

Ik heb vanmiddag op de oeverkant een ei gevonden en denk zelf dat het om een eendenei gaat.

Nu las ik een stukje verder op deze site dat je geen eendenei uit kunt laten broeden door middel van een warmtelamp, is dit echt zo??

Het is nl het enige wat ik in huis heb en weet verder niet wat te doen…..

Wie wil mij helpen?

Groetjes Carla

• Ankie

Beste Carla,

Voor het uitbroeden van eieren moet je behalve de temperatuur ook de vochtigheid in de gaten houden. Als jij een ei onder een lamp legt, is deze temperatuur dat goed? Als hij te hoog is of te laag zal ze niet uitkomen. Ik weet niet precies wat de temperatuur moet zijn, maar volgens mij zo rond de 38,5 graden celcius.

Zo ook met de vochtigheid. Als het te droog is zal het kuiken uitdrogen en sterven. Als het te nat is zal het kuiken te groot worden en zal zij niet uit het ei kunnen komen. Ook is het van belang, zeker als je er een lamp boven hangt dat het ei regelmatig gekeerd wordt.

Dus ik denk dat de kans als je het ei onder de lamp legt en er een kuiken uitkomt enorm klein zal zijn.

Wat je zou kunnen doen is informeren of er bij jou in de buurt ook iemand is met een broedmachine. Daar heb je heel wat meer kans dat er een kuiken uitkomt.

Ankie

• carla

Dank je Ankie voor je reaktie,

ik ga morgen wel even bij de plaatselijke dierenzaak informeren of die een broedmachine hebben…..hij staat nu hier in de woonkamer en volgens mij is de tempratuur wel goed , alleen weet ik niet hoe ik die vochtigheidsgraad zou moeten meten, wel jammer want ik had het graag zelf willen doen.

Groetjes Carla

• Louis

Hallo Carla

Ik denk dat Ankie gelijk heeft. Volgens mij moet de vochtigheid tijdens het broeden 50 % zijn en tijdens de laatste 3 dagen 65 %.

Je zou ook bij een kleindiervereniging bij jou in de buurt kunnen informeren of daar iemand is met een broedmachien. Adressen van kleindierenverenigingen zijn op de site van de nhdb te vinden: http://www.nhdb.nl

Louis

• carla

Hoi Lois,

Ik heb op die site gekeken en een vereniging in mijn buurt gevonden, ik ga daar morgenochtend gelijk naar toe, denk je dat het ei vannacht nog wel onder de lamp kan blijven staan?

Groetjes Carla

• Louis

Beste Carla,

Als het ei bebroed is kan je het beste zo snel mogelijk proberen het in een broedmachine te leggen. Als het onbebroed is zo ik het koel bewaren. Zo rond de 12 graden. (Absoluut niet in de koelkast) En dan heeft hetook geen enkele haast.

Ik denk dat je bij een vereniging op een avond meer kans maakt dat er iemand thuis is dan overdag, omdat zo'n secretartis overdag nog wel eens naar zijn/haar werk kan zijn.

Louis.

• carla

gisteravond de vereniging gebeld en daar kon ik gelijk het ei plaatsen, het was inderdaad een vers ei, nu maar afwachten of het ook om een bevrucht ei gaat.

Bedankt voor alle tips en misschien vraag ik er in de toekomst wel meer zodra het eendje geboren is……………

groetjes Carla

• jamilla

hallo ik heb gister 2 eenden eieren gevonden bij mij in de buurt bij een sloot, en de moeder lag dood naast het nest en de andere eieren waren kapot maar de eieren voelden nog wel warm aan , en ik ben ook gelijk naar huis gegaan en een warme kruik gemaakt en en er hooi op de kruik gelegd en toen de eieren er opgelegd en toen een lamp er boven en nou is mijn vraag of ik het zo goed doet met de eieren verzorgen en hoe moet je ze vochtig houden dan en hoe moet ik ze verder verzorgen alvast bedankt doei

• jamilla

hallo ik heb gister 2 eenden eieren gevonden bij een sloot en de moeder lag dood naast het nest en de andere eieren waren kaopt en ik vond het zo zielig voor de overgebleven eieren daarom heb ik ze mee naar huis genomen en de eieren waren nog warm en ik heb ze meteen in een doos gelegd met een kruik boven op de kruik wat hooi en op de hooi de eieren en een lamp er boven en nou is mijn vraag verzorgd ik ze zo wel goed zo nee hoe moet het dan, en hoe hou ik ze vochtig. alvast bedankt

• carla

Hoi Jamilla,

Nou dat dacht ik in het begin ook maar zoals je op mijn reakties kan kijken werkt het zo niet……hij moet echt in een broedmachine (kijk in de gids onder ‘vogelverenigingen’, en probeer daar de eieren te plaatsen, maar ook dan geeft het geen garantie dat ze uit komen hoor, bij mijn ei ging het helaas op het laatst mis…..

Probeer dat wel gelijk vandaag te doen daar ze natuurlijk al in een broedproces zitten, succes en hou me maar op de hoogte,

Groetjes Carla