Beste Patrick,
Op zich kan het allemaal wel, wat jij wilt… Je moet je alleen afvragen of je werkelijk drie eendjes wil houden. Wanneer ze later groot zijn, poepen ze de hele boel onder, vandaar. Ik denk dat je het beter bij één kan houden, maar goed… je moet dat zelf maar beslissen.
Een eend zit gem. 22 dagen te broeden, daarna komen de eieren uit. Het is van groot belang dat je hierbij aanwezig bent. Het is namelijk zo, dat het eerste wezen wat een eendje ziet, hij voor zijn ‘moeder’ aanziet.. hier gaat hij zich dus meteen aan binden. Als je te laat bent, en je hem dus bij de moedereend weghaald, heb je kans dat hij de hele dag loopt te piepen… Dus, wanneer de eieren uitkomen, neem je er een (of drie) bij weg en leg je onder een warmtelamp (rode warme lamp, te verkrijgen bij een bijv. Welkoop-winkel) Je moet er dan wel bij blijven, omdat je misschien iets te vroeg bent geweest met het weghalen. (als het goed is, hoor je het kuikendje wel door het ei heen)
Je kan de pas geboren kuikentjes het beste in een grote, plastic bak houden van ca. 80 bij 80 cm en een hoogte van 50 cm. Daarin leg je wat zaagsel en hang je de warme lamp boven. Let erop dat het niet te warm wordt, maar natuurlijk ook niet te koud. Pas op voor katten, honden en loop niet teveel met de eendjes in je handen. Ze kunnen meteen zelf lopen. Let er vooral op dat je ze niet laat vallen.
In de dierenwinkel kan je voer halen, wat speciaal voor kleine kuikentjes is, je mengt dit aan met water en de jonge eendjes gaan hier vanzelf wel aan slubberen. Na een ca.1 week kan je bijvoeren met drijvende eendekorrels (ook te verkrijgen bij de betere dierenwinkel) Zorg altijd voor voldoende en vers water, maar zorg ervoor dat de eendjes hier niet in kunnen vallen. Je kan het beste een ondiepe schaal gebruiken (ca. 1 cm water). Hier kunnen ze tevens een beetje in poedelen/zwemmen.
Eendjes kunnen op zich meteen zwemmen, dus je hoeft het niet voor te doen. Je kan ze 's avonds natuurlijk wel even mee in bad (dan geen zeep gebruiken) nemen, maar dan moeten ze wel min. een week oud zijn.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaaltje en wens je heel veel plezier met je kleine eendjes. Zorg maar goed voor ze, dan zijn ze vast ook lief voor jou.
Groetjes en succes!
Jeroen.
Ps. als je verder/later nog vragen hebt, vraag dan (je papa of mama) maar even, via een mailtje om mijn telefoonnummer.