Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Broedtijd Muskuseend is 35 dagen ! Proces:...

  • Ela

    Beste eendenvrienden en spreekbeurtvoorbereiders,

    Omdat ik vorig jaar in de veronderstelling verkeerde dat óók de Muskuseend maar 28 dagen broedt op haar eieren, heb ik de onvergefelijke fout gemaakt om het nest na 30 dagen op te ruimen. Ik dacht nl. dat onze Catootje op onbevruchte eieren zat te broeden…

    Catootje heeft daarna bijna een week piepend en met een gebogen kopje lopen treuren en zoeken…. vreselijk om te zien!

    Nu is ze, na de hele winter buiten de tuin te zijn geweest met haar vrijer en een vriendinnetje, thuis gekomen om onder de veranda opnieuw een nest te bouwen en deze keer doen we er alles aan om haar een nest pulletjes te kunnen verzorgen nadat haar nest eieren voltooid is.

    Het hele proces is een ingenieus gebeuren, beginnend met het zorgvuldig uitzoeken van een nestplaats die gevuld wordt met donsveren die ze uit haar eigen borst plukt. Vervolgens komt ze elke dag een ei leggen en ze vliegt daarna gewoon weer naar haar vrijer om met hem de komende 24 uur door te brengen. Dit ritueel herhaalt zich dagenlijks totdat ze voldoende eieren heeft die ze allemaal onder haar lijfje kan houden (ongeveer 10) Dan gaat ze voorbroeden, dit houdt in dat ze de vruchtbeginselen in de eieren als het ware tot leven wekt en vanaf dat moment zal ze nooit langer dan een uur van het nest gaan omdat de eieren anders teveel afkoelen. Het nest wordt voor vertrek steeds zorgvuldig toegedekt met veertjes. Dan breekt de échte broedperiode aan die 35 dagen duurt. De eend verlaat het nest dan alleen nog een half uur tot een uur per dag om te poepen, te badderen en te eten. Omdat ze alle eieren op hetzelfde moment heeft voorbebroed, komen alle eieren op dezelfde dag uit. Als alle pulletjes uit de bevruchte eieren zijn gekomen dan laat ze de kleintjes even wennen aan hun nieuwe omgeving en dan neemt ze ze mee naar “buiten” om zo snel mogelijk te beginnen met de opvoeding en hen de gevaren van het eendenleven bij te brengen. En er zijn véél gevaren voor die kleine hummeltjes in de natuur ! Overal bevinden zich hongerige wezens in de dierenwereld die wel zo'n lekker kuikentje lusten. Zo zijn het niet alleen ratten, katten en steenmarters, maar ook snoeken, kraaien en andere rovers die er de hele dag opuit zijn om een eendje te jatten. Moeder eend doet haar uiterste best om de pulletjes te beschermen tegen dit onheil maar vaak raakt ze een groot deel, en soms haar hele broedsel kwijt. Soms wordt ze zelf ook verslonden. Meestal blijven er wel een paar eendjes over die volwassen worden, het recht van de sterksten noemen we dat.

    zie: Paktische opdracht biologie wilde eenden (www. scholieren.com)

    Groet, Ela

  • Ria

    en zo is het!

  • nick

    bij ons zit onder de conifeer aan het water ook een muskuseend te broeden.

    hij heeft 11 eieren.

    is heel tam en krijgt van ons genoeg te eten.

    ze zit nu ongeveer 6 weken op haar eieren,is dit niet te lang.?

  • ela

    Hoi Nick,

    Als je zeker weet dat de muskuseend al 6 weken zit te broeden dan doet ze er inderdaad erg lang over. Ik zou nog even wachten met het opruimen van het nest omdat je je misschien vergist hebt in de broedtijd.

    Muskuseenden zijn erg tam en vaak zo lui als de neten. Onze Catootje zit al vanaf begin mei te broeden op een leeg nest!! Ze gedraagt zich broeds met haar aanstellerige piepgedrag als wij of één van haar soortgenoten in de buurt komen, ten teken dat we afstand moeten houden, maar volgens ons luiert ze graag en wil ze niet lastig gevallen worden door de woerd op het achterpad die ze overigens wél elke dag kietelt met een kort bezoekje…

    Sinds 5 jaar doen wij ons uiterste best om hoogte te krijgen van het gedrag van muskuseenden, maar ze blijven ons verrassen en telkens zetten ze ons weer op een dwaalspoor, onuitstaanbaar!

    Omdat Catootje eruit ziet als een zonnetje doordat ze zichzelf goed verzorgt tijdens het uurtje per dag dat ze van haar nest komt, laten we haar doen wat ze kennelijk het liefst doet.

    Even terug naar jouw muskuseend; Normaal gesproken gooien ze de loze eieren uit het nest en bebroeden ze alleen de “levende” eireren, maar als je zeker weet dat de broedtijd van 35 dagen ruim gepasseerd is, dan zou ik het nest opruimen en afzetten zodat ze gedwongen wordt zich weer in de vrije natuur te begeven.

    Succes!

    Groet, Ela

  • ineke de Bruin

    Goedenavond.

    Kunt u zeggen hoe oud een muskuseend wordt?

    Groet. Ineke de Bruin.

  • Kirsten Reedijk

    hallo

    ik heb twee vrouwtjes muskus eenden van bijna 1 jaar oud.

    een van de twee is nu begonnen met haar eerste nest ze maakt er alleen een zooitje van overdag gooit ze al haar eieren naar de andere kant van het hok (uit het nest) en savonds rolt ze ze weer terug en gaat er de hele nacht opzitten ze heeft nu 3 eieren gelegd in 2 weken. ik vraag me dus hier bij af of ze het wel snapt. ik ben van plan om ergens bevruchte eieren vandaan te halen maar ik vraag me af of het wel nut heeft omdat ze er z'n zooitje van maakt. hebben jullie misschien tips?

    groetjes kirsten