Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lange broedtijd Barbarie-eenden?

  • Martje

    Hey,

    Ons koppel Barbarie eenden, geboren in januari, heben 14 eieren. Zij is al aan het broeden sinds 23 augustus.

    Is dit normaal zo'n lange broedtijd??? Kan het zijn dat er niets in zit?

    Hoe kan je dat controleren?

    Met dank,

    vriendelijke groeten, Martje

  • wally

    deze eenden broeden 35 dagen ongeveer.

    als de eieren zwart zijn of heel donker zijn ze goed rot. even voorzichtig mee schudden, niet te hard want ze kunnen makkelijk ontploffen en dan zit je helemaal onder de smurrie en stinken dat het doet.

    het beste is om de eieren na een dag of tien ,veertien even te schouwen om te zien of ze bevrucht zijn en daarna de eend rustig te laten doorbroeden.

  • C4th

    Naar mijn weten is de broedtijd van een gemiddelde eend 30 dagen.

    Hoe he tprecies met Barbarie-eenden zit, weet ik niet precies, maar het lijkt me wel sterk dat alle 14 eieren dan “leeg” zouden zijn. Een paar dat kan, maar 14 tegelijk??

  • amc

    Mandarijneenden broeden 30 dagen. Een kweker kijkt altijd halverwege de broedtijd of het een windei is,door een ei weg te nemen,er een zaklantaren achter te houden en er doorheen te schijnen.Als er een donkere plek in het midden zit, is het ei bevrucht.Anders zie je er niets inzitten.Ik zou in elk geval eerst die 30 dagen afwachten

    Toegevoegd na 3 minuten:

    Zie na het overlezen dat het al 37 dagen is. Dit is in elk geval over de helft v.d. broedtijd! Je zou het kunnen proberen met die zaklamp.

    Toegevoegd na 7 minuten:

    Let wel,zijn het windeieren moeten ze doorschijnend zijn.Als ze helemaal donker zijn zal dit het (bijna) volgroeide kuiken zijn.(omdat het al zo ver ontwikkeld is

  • eddijst

    Wat ik altijd deed was een ei even schudden, klotste het van binnen dan is het ei niet bevrucht.

    Als je al een week te lang moet wachten voor het uitkomen dan is de kans dat het nog wat wordt eigenlijk nihiel.

    Het kan een gevolg zijn van inteelt, of gewoon het verkeerde koppel eenden.

    Soms zijn de jongen in het ei zo zwak dat ze niet uit het ei kunnen komen, de natuur grijpt dan in door ze niet uit te laten komen.

  • Ria

    schudden????

    Dat doen boeren om eventueel bevruchte eieren te niet verder te laten ontwikkelen.

  • Alja

    Ja ik schrok ook van dat schudden! nooit doen dus!

    Zoals Wally al schreef de broedduur van barbarie-eenden zijn 35 dagen

  • nico

    Is het mogelijk dat een zijde hoen een barberi eenden ei kunnen uit broeden? Is dit mogelijk wand onze eend legt haar eieren altijd bij de broeiende zijde hoenen.grt nico.