Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe lang broeden?

  • José

    Hallo allemaal,

    Ik heb weer even een vraagje over mijn twee eenden die ik afgelopen zomer heb grootgebracht…….

    het is een mannetje en een vrouwtje, en ik heb ze toen ze groot genoeg waren uit gezet.

    Ze zijn al die tijd al samen, en nu heb ik ondekt dat het vrouwtje aan het broeden is op 8 eieren!!!!

    ik had begrepen dat een eend het eerste jaar nog geen eieren zou leggen??

    Maar goed, ze heeft dus wel eieren, en ik denk (ik weet zeker) dat haar broer de vader is.

    Mijn vraag is: hoe lang broed een eend op haar eieren?

    Groetjes, josé.

  • wally

    28 dagen voor een gewone wilde eend. een muskuseend ongeveer 35 dagen.

    een wilde eend legt wel degelijk het eerste jaar maar meestal is dan het aantal eiren kleiner zoals nu 8. oudere eenden leggen meer eieren

    wally

  • José

    Dank je wel wally!!

    Wat ik zo apart vind aan mijn eenden, is dat zelfs nu het vrouwtje op een nest zit langs de slootkant, het mannetjes (haar broer) bij haar in de buurt blijft….

    Als ze van het nest af komt (meestal 's avonds) gaan ze gelijk naar elkaar toe en blijven net zo lang samen tot zij weer terug gaat naar haar nest…….

    Volgens mij is dat wel apart, of niet??

  • pieter dopstra

    hallo mischien kun je eens kijken op http//home.hccnet.nl/pm.jansen/eend.htm hier staat denk ik voor jou wel nuttige informatie veel succes en ik wens je veel plezier aan het uitkomen van de jonge eendjes groet pieter

  • femke

    ik heb 1 vraag

    ik heb 2 eenden gekregen van men buurman het vrouwtje was ontsnapt en ze had bij ons in de tuin 3 eieren gelegt ze heeft er ongeveer 2 maanden op gezeten zonder er af te komen maar ze verstooto wel 1 ei .Toen ze er 2 maanden op heeft gezeten waren ze nog niet uit gekomen daarom vraag ik me ook ef hoe lang een eend op haar eieren zit we hebben de eieren dan weg geaan en van dan legt ze geen eieren meer of op een andere plaats maar nu is men vraag hoe lang broet een eend

  • femke

    ik heb 1 vraag

    ik heb 2 eenden gekregen van men buurman het vrouwtje was ontsnapt en ze had bij ons in de tuin 3 eieren gelegt ze heeft er ongeveer 2 maanden op gezeten zonder er af te komen maar ze verstooto wel 1 ei .Toen ze er 2 maanden op heeft gezeten waren ze nog niet uit gekomen daarom vraag ik me ook ef hoe lang een eend op haar eieren zit we hebben de eieren dan weg geaan en van dan legt ze geen eieren meer of op een andere plaats maar nu is men vraag hoe lang broet een eend

  • chris

    hoe lang zit een fazant te broeden?

  • Nienke

    Hoi

    Het duurt ongeveer 22 tot 27 dagen voordat de eieren uit komen.

    Dit is wel bij de wilde fazant.

    Groetjes Nienke