Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendenjong gevonden hoe verzorg ik hem??

  • Xanne

    Hallo allemaal,

    Wij hebben vandaag een eendenjong gevonden en hebben hem een speciaal plekje gegeven..

    Alleen wij hadden de vraag : Wat eet een eendenjong en hoe verzorg ik hem goed??

    Wij willen daar graag antwoord op hebben.

    Groeten Xanne

  • Ria

    Warm houden, eendenopfokvoer kopen, als je dat nog niet heb, broodpap (brood met water) en vers water in een laag bakje of diep bord.

    Kijk maar bij de zoekfunctie op dit forum

    Maar vooral …. warm houden!!!

    Succes

    Groet

    Ria

  • willem

    ondiepe schaal met water idd, echt zwemmen komt later, ze hebben nog geen werkende vetklier in het begin (vet op pullen komt van moeders).

    wat eendenkroos met waterdiertjes, meelwormpje zo nu en dan, en lekker laten scharrelen in het gras.

    idd veel op dit forum te vinden. maar eigenlijk zou het handig zijn als er een vast item is te vinden, bovenaan de balk of zo, met de meest voorkomende vragen, zoals: ik heb een eendje gevonden, wat nu..

    is het een idee om dat met wat trouwe lezers samen te stellen en voor te leggen bij de sitebeheerder?

    groet,

    willem

  • Ria

    Hallo Willem,

    Dat is inderdaad een heel goed idee, misschien kan Johan er wat mee?

    Ik weet wel van vorig jaar dat ‘Tekenaar’ een eigen site had over jonge eendjes,

    volgens mij bij vijverinfo en dan watervogels.

    Ook even de zoekfunktie hier gebruiken.

    Maar een extra balk is zéker geen slecht idee ;-)

    Groet

    Ria

  • willem

    hoi Ria,

    ja, dat is deze link, inderdaad behulpzaam, http://www.vijvervisinfo.net/2_watervogels_eenden_pulletje.htm

    het punt is dat als je nét voor sluitingstijd een of een aantal pullen vind, en je hebt geen idee wat te beginnen, dan is dat geen lekker moment om even rustig te gaan zoeken. meestal is het toch een beetje stressig voor mensen die nog nooit een eend of vogel gevonden hebben.

    vandaar, een kleine link, zodat je iig snel wat basis info hebt. voor vaste lezers treedt wellicht toch een soort vermoeidheid op, om telkens weer opnieuw dezelfde info uit te typen.

    vandaar, een lijstje is snel opgesteld, misschien nog even de blik van grootmeester Wally er over, dan moet het toch goed zijn.

    nou, wordt vervolgd.

    groet,

    willem

  • anoniem

    gwn goed

  • nick st john

    we hebben ok een baby eend gevonden

    wij hebben heb eendenopfokvoer en een laag bordje water is dat goed

  • Frédérique

    Hallo,

    sinds bijna een week nu heb ik de zorg van twee eendenkuikens (Igor/Iggy en Mizu) op me genomen.

    Een van hen is nu bijna anderhalve week oud (Iggy), de ander vier dagen jonger (Mizu). Het zijn

    allebei hollandse kwakers. Met de iets jongere gaat het heel goed, maar de oudere

    raakt soms aardig in paniek als ik weg ga. Iggy begint dan heel hard te piepen, zoals eenden dat

    doen als ze hun moeder kwijt zijn, en dreigt zelfs uit de doos te springen. Er ligt al wel gaas in,

    maar met een beetje zelfovertuiging haalt onze lieve Igor met gemak de rand, en ik ben echt bang

    dat 'ie zich een keer bezeert. Het helpt wel als ik de handdoek die normaal gesproken 1/2 van de

    doos bedekt, er helemaal overheen trek, maar ik vind dat nou niet echt een leuke manier voor ze

    om op te groeien. Als ik Iggy dan samen met Mizu oppak, waren ze eerst aardig tevreden met

    in mijn nek zitten. Maar nu zit Iggy nog steeds te piepen als hij/zij daar zit, en probeert dan gewoon

    weg te gaan. Buiten gaat het beter, en wil Igor wel dicht bij me zijn; Mizu hobbelt gewoon achter

    Iggy aan. Maar ik vind het toch een beetje storend en/of zielig, en ik maak me ook wel zorgen,

    want als Igor nog lang zo door gaat verwond 'ie zichelf echt nog een keer. Kan iemand alsjeblieft

    helpen?

    groetjes Frédérique

  • puck

    Haaj, Ik en mijn vriendin gingen naar buiten. En we gingen de eenden voeren maar een eend bleef heel stil liggen je kon zijn hart wel horen, We namen hem/haar dus mee naar huis we hebben hem/haar water gegeven en gewassen En wat brood gegeven maar wat nu? :S

  • Ria

    Hoi!

    Geef het diertje lekker een bakje schoon water en een lekker warm plekje.

    Misschien is het een oude eend, dan geef je hem de liefde en rust om vredig te sterven.

    Maar misschien is het diertje gewoon uitgeput… dan geef je m rust en over een paar daagjes

    weer de vrijheid!

    Allebei zijn het goede daden

    succes

    groet

    ria