Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eend als huisdier?

  • suusje

    Over het algemeen zijn meelwormen erg gezond en makkelijk te kweken, maar denk er wel om dat een heleboel soorten vogels hun gegeten voedsel opslaan in een maag zonder maagzuur. Het is bij ons op de vogelopvang waar ik stage liep maar al te vaak voorgekomen dat de beestjes zich zo weer naar buiten vreten, vooral bij vogels met een botte snavel en dat is dodelijk. Het beste dat je kunt doen is vlak voor het voeren een handje meelwormen nemen en met de nagels of een pincet het kopje afknijpen, zo vormen ze geen bedreiging voor de gezondheid van je eendje en vinden ze ze ook nog eens lekkerder, succes!

  • Selina.

    cynthia Schreef:

    ——————————————————-

    > beste Carin

    >

    > ik heb nu al 3jaar Kwakky bij me in huis wonen

    > en is hartstikke tam op youtube en dan kwakky

    > intoetsen zie je allerlei

    > filmpjes van haar..

    > achter af was het beter geweest dat ik een woerd

    > er bij had gedaan ma

    > daar ben ik nu te laat mee. ze denk dat ik haaar

    > man ben

    > en ze is doods benauwd voor haar soort genoten.

    > Ik denk dat ik iets tegek met haar ben en tja ze

    > slaapt bij me in bed en

    > oke is niet normaal weet het ma als ik haar in de

    > bens doet blijft ze

    > alleen maar schreeuwen net zolang tot ik haar

    > erweer uit haal hoezo verwend he.

    > je moet een vijver/zwembad voor de eenden hebben

    > en ze vinden het heerlijk door

    > modder te wroeten. je kunt eenden voer bij

    > speciale dierenwinkels kopen.

    > en beste eendjes kopen die nog jongzijn en

    > gelewiekt zijn (zodat je nooit bang hoeft

    > tezijn dat ze wegvliegen.)

    > en je moet uiteraad veel tijd ervoor hebben en met

    > ze praten en bij zitten en aaien zodat

    > je ze tam gaat krijgen

    >

    > succes met je keuze

    >

    > groetjes van cynthia en kwakky

    Heel leuk dat je een eendje hebt hoor,

    maar ik hoop dat je weet dat leewieken al jaren verboden is?

    Je amputeerd in principe de hand van je vogel!

    Bij kortwieken knip je alleen de eerste slagpennen af, waardoor je eend/vogel etc. niet meer kan vliegen.

    Dit groeit uiteindelijk weer aan en het kortwieken zal ook vaker herhaald moeten worden.

    Leewieken is het afknippen van de laatste slagpennen, en dit groeit nooit meer terug.

    Het mag alleen nog maar bij bepaalde vogels in dierentuinen, die bedreigd zijn etc. en niet meer bij vogels voor particulieren.

  • Ela

    Beste eendenvrienden,

    Na een erg lange tijd wil ik nog even weer iets van me laten horen omdat er nog steeds mensen zijn die graag een eend als huisdier willen hebben.

    Beste mensen, het lijkt zo leuk, maar het is verre van ideaal, in de eerste plaats voor de eend zelf!

    Als je persé een eend wilt nemen dan raad ik aan om er meteen 2 te nemen omdat 1 eend alleen vrijwel voortdurend ongelukkig is en ook nooit gelukkig wordt! De eend wordt uit de natuurlijke omgeving gehaald voor menselijk plezier en het is vergelijkbaar met een aap die als baby zo schattig is maar de rest van z'n leven in een kooi moet slijten omdat hij in vrijheid niet te hadhaven is in de mensenwereld. Als je het toch écht wilt, neem dan een woerd en een eend. zodat ze zich met elkaar kunnen vermaken en nog enigszins in hun natuurlijke doen kunnen zijn.

    Onderschat niet wat deze vogels als ze volwassen zijn aan mest produceren en ze laten het vallen waar het hen uitkomt. Je krijgt ze nóóit zindelijk!!!

    Een enkeling zoals Ria heeft het voor elkaar gekregen om een eend soms op een krant te laten poepen, maar we weten hoe klein de kop van een eend is, er is geen ruimte voor hersencellen die hem fatsoensnormen bijbrengen, onthoud dat goed!

    Ik spreek uit ervaring, ik heb onze Muskuseend Makker nu 7 jaar en we zijn dol op hem maar vinden hem doodzielig. Hij leeft overdag in de achtertuin en slaapt onder de veranda. Ik heb hem gekregen toen hij uit het ei kwam en wist beslist niet wat ik kon verwachten. Eigenlijk ging ik het avontuur blind aan, net als iedereen die nu nog overweegt om een eend te nemen als huisdier. Makker ziet mij als zijn moeder en in de hormonale fase als zijn vrouw. Dat lijkt geweldig maar voor Makker is het afzien, de hele dag door. Hij is alleen gelukkig als ik in de tuin werk, hij wijkt dan niet van m'n zijde en als het hem zo uitkomt bespringt hij mijn voeten en dat gaat niet zachtzinnig. Hij bijt zich dan vast om te paren en hoe lieflijk dat ook bedoeld is, ik ben geen eend en hou niet van blauwe plekken en wonden aan mijn benen. Ik moet me daar dus op kleden, óók als het 30 graden is. Als wij buiten willen zitten moet Makker onder dak en dat vindt hij zó vervelend dat hij zich bijna dood vliegt tegen het raam, want hij wil bij ons zijn, wij zijn z'n familie….

    In één dag poept hij ons hele tuinpad onder waardoor we elke dag moeten spuiten en schrobben. Niemand komt nog gezellig achterom omdat hij dol is op m.n. blote benen. Hoe vriendelijk en wellustig hij ook is, de pijn is er niet minder om.

    We willen Makker voor geen goud missen hoor, en we zijn zo goed mogelijk voor hem, maar als hij er niet meer is neem ik nooit, écht nooit meer een eend omdat het beter voor hem was geweest als hij als ééndagskuiken was opgevreten en was opgegaan in de kringloop van het leven.

    Het is een kwelling voor de eend om te moeten leven in een mensenwereld, ver van zijn eigen soortgenoten waarmee hij geen enkele herkenning heeft, alleen in z'n genen. Onze Makker zou geen etmaal overleven in de natuur omdat wij hem niks hebben geleerd over de gevaren daar. Wij houden hem bij ons zolang hij leeft omdat hij zo afhankelijk is gemaakt door ons.

    Ik hoop van harte dat iedereen het laat om een leuk jong eendje uit het water te “redden”!!!

    Net zoals een aap in het oerwoud hoort, en elk ander dier en elk ander mens bij z'n soortgenoten wil leven, zo geldt dat ook voor een eend. Blijf eraf en laat het kleine eendje liever opgaan in de kringloop van de voedselketen dan er voor je eigen plezier een te “redden”!

    Wees wijs en denk beter na dan ik destijds!!!!!

    Groet, Ela

  • May

    Beste Ela… neem ajb een vrouwtjeseend erbij!!!!

    ik weet zeker dat het bijten en zielige zal stoppen! Hij zoekt een maatje, doe er wat aan!

    Als ze een nest hebben is de kans groot dat je de wilde jongen en vrouwtje vrij kan laten of ze gaan zelf richting de sloot.

    eenden zijn kuddedieren die een maatje nodig hebben

  • moi

    Neem geen eend.. het is mishandeling.

    Echt… leuker is als ze naar je toe komen als je ze verder vrijlaat tussen soortgenoten in de vrije natuur.

    vroeger had ik 2eenden. Ik voerde ze en ze waren altijd los buiten zonder kooi. Ze konden via de sloot gewoon weg. Dat deden ze graagven kwamen dan bij mij een hapje eten.

    Uiteindelijk sloten ze zich aan bij de buren met 8 ganzen en wilde eenden.

    LAAT DIEREN ALTIJD VRIJ! ZE KUNNEN NIET PRATEN MAAR WEL ZELF GAAN WAAR ZE WILLEN ZIJN… alleen dan weet je wat goed voor ze is.. laat ze vrij.

    Knippen en dan bij je hebben puur en alleen omdat ze een handicap hebben en je zorg nodig hebt is niet omdat ze zo gelukker bij jou zijn dan in hun thuis ( natuur en soortgenoten)

    Als je eraan begint….laat ze buiten en zoveel mogelijk los van jou… Alleen in een dorp met natuur aan huis. . Nooit binnen of im gesloten tuin…

  • Marianne

    Hallo Karin.Even over een tamme eend. Ik heb Lisa een prachtige eend. Zij is mijn huisdier, loopt gewoon in huis rond. Als ik in huis rond loop dan rent ze als een gek rond of ze me zeggen wil pak me dan. Ze loopt mij overal achterna. Waar ik ook ben is zij ook. Als ik op de bank tv zit te kijken gaat ze op mijn schouder mee zitten kijken. Wel een oude doek op je schouder leggen. Zij gaat gewoon los mee naar buiten loopt gewoon mee. Soms als ze streken heeft dan loopt ze te rennen. Op de fiets gaat ze mee in de mand. Vliegt mee als ze zin heeft. In de auto zit ze op t dashboard .En op de motor rijdt ze soms een stukje mee tussen mijn benen. mensen hebben alleen maar positieve reacties. Nu zit ze bij mij op de tafel gewoon te kijken wat ik aan t doen ben. Ze eet gemalen eten te koop bij de dieren winkel, slaapt in een honden bensch. Als je de tijd eraan besteed van kleins af aan dan zijn ze binnen een maand tam. Wel klein kopen anders gaat t niet.Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel plezier als je er een koopt. Laat je even wat weten. MVG Marianne