Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eend als huisdier?

  • Carin

    Hallo,

    Kun je een eend tam maken en als huisdier houden?

    Wat zijn dan de benodigdheden wat je moet aanschaffen en wat eet een eend precies?

    Groetjes, Carin

  • José

    ik heb twee eentjes grootgebracht vanaf dat ze waarschijnlijk één dag oud waren.

    Ik heb ze 8 weken lang verzorgd, elke dag een aantal keren in mijn handen gehad, maar ze zijn niet tam geworden!!! Gelukkig maar, want mijn bedoeling was om ze wanneer ze groot zijn terug te zetten. Dat ga ik dus as. donderdag doen….

    Wat ik ze te eten heb gegeven is wormen die ik gewoon uit mijn tuin haalde, opvok voer, eenkroos uit de sloot en toen ze ongeveer drie weken oud waren meelwormen. Ze vinden de wormen en de meelwormen het lekkerst als ze die in het water krijgen!

    Ik denk niet dat je een wilde eend als huisdier kunt houden tenzij je ze krijgt als ze net uit het komen. Dat denk ik tenminste, en ik heb niet zoveel ervaring als anderen hier op dit forum. Ik hoor het graag als ik ernaast zit.

    Verder is het erg leuk maar o zo veel werk om ze groot te brengen!

    Ik zou zeggen succes!!

  • Ria

    Hallo Carin,

    Het is heel onhandig hoor een eend als huisdier; ze worden namelijk nooit zindelijk!

    Nu zijn het nog grappige kleine kakjes, maar let op: het worden stinkende flatsen in je huis en het grappige gaat daar snel vanaf!

    Wij hebben onze eend zover dat ze binnen op een krant zit en met veel geluk kakt ze er niet naast, maar als ze gemoedelijk een rondje door het huis doet weet ik precies hoe haar route is geweest :-(….

    Iets om over na te denken!

    (wij zijn grootverbruikers van keukenrol geworden; overal slingeren rollen)

    Groet

    Ria

  • Ria

    Ik vergeet er nog onder te zetten dat het wel héél, héél, héél gezellig, leuk, bijzonder en leerzaam is zo'n eend om je heen.

    Daarom tolereren wij de uitwerpselen van onze Wokky ;-)

    Succes

    groet

    Ria

  • Frans Mensink

    Nooit doen, een Eend als gewoon huisdier. Al zijn het wel erg grappige en interessante beestjes.

    Ze moeten over het algemeen buiten zitten en water hebben. Loopeenden ietsje minder, maar toch ook.

    Ze poepen allemaal, zonder uitzondering, ongelofelijk veel en ook overal (dus ook daar waar het eventueel schade kan aanrichten zoals precies in stekkerdozen of op fraaie tapijten), en ze lopen er dan vervolgens ook nog doodleuk doorheen met een onschuldig koppie, alsof zehet leuk vinden om een spoor te trekken.

    We hebben vorig jaar een Europees Kuifeend vondelingetje grootgebracht en die hebben raket-stofwisseling. Nog erger dan gewone eenden.

    Alles wat je er bovenin stopt komt na tien tot vijftien minuten aan de andere kant, grotendeels verwerkt en voorzien van een onprettig aroma, weer naar buiten.

    Het beestje wilde steeds naast me zitten en piepte anders de hele wereld bij elkaar en ik had al snel alles met dik pakpapier bekleed om het meubilair te beschermen. Dan plakte ik elk poepje af met papieren schildersplakband zodat ze er niet doorheen kon waggelen, en de lucht ook een beetje frisser bleef, en ik maar drie of vier keer per dag het pakpapier hoefde te vervangen.

    We waren binnen de kortste keren grootafnemers voor heavy duty keukenrol (die blauwe, want de gewone witte absorbeert eendenkeutel treurig slecht) en allesreiniger.

    En toen bleek het vogeltje, zo jong als het was, ook nog lintworm te hebben. Zolang als dat duurde (en dat duurde langer omdat onze dierenarts geen eenden gewend was) kwam er nog desinfecteermiddel bij. Door het wormmiddel poepte het beestje tijdelijk NOG vaker. En raakte daarbij de muur een paar keer toen ze aan de dunne was. Gelukkig is muurverf niet al te duur.

    Als je langdurig eenden wilt houden zorg dan vooral voor een ruime diepe vijver met pomp en aansluiting op de riolering om alle troep snel af te kunnen voeren. Anders is het water al snel een poepmoeras. Koop goeie schrobbers voor het terras en misschien een hogedrukreiniger voor de rest. Want je zult het zeker nodig hebben.

    met vriendelijke groeten

    Frans

  • dennisssw

    hallo

    je moet een eend vast houden en dan over ze kopje en ze lijfje aaien

    en dan 2 weken lang en 2 keer perdag

    als het goed is word die dan tam;)

    Succes.

  • pino

    lullig, niemand antwoord

  • Ria

    Kijk maar bij eerder geposte berichten.

    zoals bij Wokky.

  • marre

    Hallo,

    Wij hebben een eenden ei gevonden en mee genomen…

    We willen hem tam maken maar weten niet hoe..

    We weten voorbeeld niet wat voor baby voeding ze nodig hebben..

    Of dat ze ooit tam worden!

    Weet u misschien hoe we de eend groot kunnen brengen en tam?

    Heeft u wat tippen?

    We zullen ze graag willen weten!

    Dankuwel.

    Groetjes Marre

    P.s het is een ei van een wild eend.

  • Ria

    kijk bij de zoekfunctie bij WOKKY in 2007. Daar zie je voldoende informatie. Ook bij afzender tekenaar staat heel veel gweldige informatie

    groet

    ria