Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendenei in huis, help!!

  • sandra

    hallo eendenliefhebbers, mijn dochter van 11 jaar observeerd al enige weken een nest met eendeneieren en de moedereend, ze bracht steeds oud brood en vertelde thuis wat ze ervaren had bij haar observaties, de moedereend vond alles prima en leek telekns tevree en dankbaar voor de zorg van mijn dochtertje, telkens werden het jammer genoeg minder eieren, van 16 naar 10 en tot eergisteren nog maar 1!!! ze heeft inmiddals de andere eieren gevonden, ze zijn kapot gegooid door kinderen! nabij het nest, ze heeft moeten concluderen dat moeder eend haar nest niet meer betreed, ook in het nest lagen kapot gegooide eieren, dus heeft ze het laatste ei mee naar huis genomen, een nestje gemaakt, een warme lamp erop, en met de plantenspuit houd ze het ei vochtig en telkens keert ze het ei, of er uberhaupt iets uit het ei gaat komen is nu de vraag? en tja, nu zullen vele natuurliefhebbers roepen dat ze het ei had moeten laten, maar ook dit ei had hoogst waarschijnlijk door de kinderen in de buurt kapot gesmeten geweest.

    weet iemand hoe je erachter komt of dit ei nog leven in zich heeft? het ei gaat inmiddels wat donkere vlekjes krijgen?? en het ei moet op zijn minst al een drie en halve week oud zijn.

    m.v.g. sandra

    ow en mocht er een wonder geschiedde? wat dan??

  • Alja

    Neem het eitje mee naar een donkere ruimte (wc bv) schijn met de zaklamp op de stompekant van het ei.

    Zie je rode doorbloedde draadjes in het ei dan is het ei nog goed.

    Ziet het ei van binnen donker of grijs dan is het ongeboren kuikentje dood.

    Succes!

  • sandra

    inmiddels zitten er 2 peipkleine gaatjes in het ei? em het ei word steeds donkerder?, met een zaklamp in het donker door het ei kijken lukt niet echt, geen goede lamp denk ik.

  • Alja

    Waarschijnlijk is je zaklamp te groot.

    Wanneer de eitjes aangepikt zijn (dit zijn geen gaatjes) kan het kuiken horen piepen.

    Aangepikte eitjes hebben geen gaatjes maar kleine barstjes aan de stompe kant van het ei, zo'n ca. 2 cm vanaf de stompe kant gerekend.

  • Alja

    Sandra, kijk eens op www.broedpagina.nl daar staat heel wat info, het gaat over kippen maar wat betreft schouwen van de eieren en uitkomst is bijna het zelfde als bij eenden.

  • sandra

    bedankt, en die site had ik al bezocht!! groetjes

  • Alja

    zijn de kuikentjes er al?

  • Arie

    Pak een zaklamppje doe daar je hand omheen en maak een kleine opening met je hand. Leg daar het ei in met de stompe kant naar de zaklamp toe. In het donker kun je nu goed zien (als je de zaklamp aan doet) of er iets in zit.

  • edwin dekkers

    ik ben een eenden ei aan het uitbroeden , het ei ligt nu ongeveer 28 dagen en erzit nu al 2 dagen een klein gaatje en een scheur in maar er gebeurd nu verder niets meer moet ik het ei nu helpen of gewoon laten liggen ???????

  • nadia

    hallo mensen,

    ik heb bij mijn school een vijver met eenden en vandaag keek ik uit het raam

    en zag ik een eend in de bloembak bij de voordeur van de school zitten later die dag kwamen er een paar jongens van school achter en hebben de eend verjaagt

    de eend is ongeveer een anderhalf uur lang niet terug gekomen ik was van plan om de eieren mee naar huis te nemen omdat het op dit moment heel koud is buiten na school ging ik kijken en zat de eend er weer op

    savonds ben ik nog een keer gaan kijken en de eend was nergens te bekennen en de eieren voelde best koud aan

    ik heb ze meegenomen en ik een dikke handdoek op de verwarming gelegt

    ik wilde kijken of de eieren bevrucht waren maar kon het nog niet echt goed zien ik weet nu niet hoe oud de eieren zijn en of er uberhoud wel leven in zit want het kan misschien ook zo zijn dat de eieren net gelegt zijn en maar een dag oud zijn kan je dan ook al iets in het ei zien? wat kan ik doen? en er is geen geld om een broedlamp te kopen

    ik hoop dat ze bevrucht zijn maar ben bang van niet maar ik dacht als een eend 9 eieren legt dan moet er tog wel 1 bevrucht zijn? want er zitten heel veel mannetjes eenden bij die vijver alvast bedankt …. nadia